Kirjastosanasto selkokielellä

Kirjastosanasto selkokielellä

Selkokielinen sanasto kirjaston tärkeimmistä termeistä

Sanaston pohjana on käytetty Kuopion kaupunginkirjaston laatimaa kirjastosanastoa selkokielellä.

 

aikakauslehti

= lehti, jossa on tekstiä ja kuvia. Lehtiä tehdään monista eri aiheista, esimerkiksi harrastuksista.
Lehtiä tehdään kaiken ikäisille ihmisille.  Aikakauslehdet ilmestyvät esimerkiksi kerran viikossa.  


aineisto

= materiaali
Aineisto tarkoittaa kirjastossa esimerkiksi kirjoja, lehtiä, cd-levyjä tai elokuvia ja muita materiaaleja.


aineistohaku kirjaston aineistorekisteristä

Aineistohaku löytyy kirjaston nettisivuilta.
Voit hakea esimerkiksi kirjan nimellä tai tekijällä.
Aineistohausta saat tietää mistä kirja löytyy.
Voit myös varata kirjan.


dekkari  

= jännittävä kirja, jossa selvitetään rikoksia.


e-aineisto  

Voit käyttää verkkokirjastosta:   

  • e-kirjoja  
  • e-äänikirjoja
  • e-lehtiä  

Tarvitset kirjastokorttisi numeron ja PIN-koodin.  


eräpäivä  

= päivä, jolloin sinun pitää palauttaa lainaamasi aineisto kirjastoon.
Jos et palauta lainaasi viimeistään eräpäivänä, joudut maksamaan myöhästymismaksuja.


eräpäiväkuitti = lainakuitti   

Saat eräpäiväkuitin, kun lainaat jotain kirjastosta.
Kuitista näet, mitä olet lainannut ja milloin sinun pitää palauttaa lainasi kirjastoon.


eräpäivämuistutus (muistutus sähköpostiin ennen eräpäivää)  

Eräpäivämuistutuksen saat sähköpostiisi kolme päivää ennen eräpäivää.  
Siitä näet, että sinun pitää pian palauttaa lainasi. Muista palauttaa lainasi, vaikka muistutusta ei tule sähköpostiisi.
Viimeisen palautuspäivän löydät eräpäiväkuitista.


helppolukuinen kirja, selkokirja

Helppolukuista kirjaa tai selkokirjaa on helppo lukea ja ymmärtää.  
Kirjan avulla voit vaikka harjoitella suomen kieltä.

 
itsepalvelu

Itsepalvelu tarkoittaa sitä, että sinä itse lainaat aineiston automaatilla ja palautat sen punaiseen laatikkoon.  
Toimit itsenäisesti kirjastossa.


kertomakirjallisuus, fiktio

Kirjallisuutta on monenlaista, ja se voidaan jakaa eri tyyppeihin.
Kertomakirjallisuus on yksi kirjallisuuden laji.
Kertomakirjallisuutta ovat esimerkiksi romaanit ja novellit.


kirjan varaaminen

Jos haluamaasi aineistoa ei ole paikalla kirjastossa, voit varata sen.
Kirjasto ilmoittaa sinulle, milloin voit hakea varaamasi aineiston.

 
kirjastokortti

Saat kirjastokortin kirjastosta. Voit lainata aineistoa vain kirjastokortilla.
Jos haluat itsellesi kirjastokortin, sinulla pitää olla henkilöllisyystodistus (passi, ajokortti tai henkilökortti).   
Vain sinä voit lainata kirjastokortillasi. Jos korttisi katoaa, ilmoita siitä heti kirjastoon.
Silloin kukaan muu ei voi käyttää korttiasi.


kirjaston käyttösäännöt  

Käyttösäännöissä on ohjeita kirjaston käyttöön.  
Käyttösäännöissä sanotaan esimerkiksi: Kirjaston käyttö on ilmaista, jos lainaamasi kirja häviää, sinun pitää maksaa siitä.


kirjaston verkkosivut = verkkokirjasto

Verkkokirjastolla on internetsivusto. Sieltä löydät tietoa kirjaston palveluista.  Voit katsoa verkkokirjastosta esimerkiksi onko kirja, jonka haluat lukea, kirjastossa.
Verkkokirjastossa voit varata kirjan.
Voit myös uusia sen.  
Voit lainata e-aineistoa.


kurssikirjat

Tarkoittaa oppikirjoja, joita käytetään ammatillisissa opinnoissa ja lukiossa.


käsikirjat

Käsikirjat ovat kirjoja, joita voi lukea kirjastossa.
Niitä ei voi lainata.


laina-aika

Kun lainaat jotain kirjastosta, saat eräpäiväkuitin.  Eräpäiväkuitista näet, milloin sinun pitää palauttaa lainaamasi aineisto.  
Laina-aika on yleensä 4 viikkoa.  
Tarkista aina palautuspäivä eräpäiväkuitista! Jos haluat lisää laina-aikaa,  voit uusia lainasi:

  • kirjastossa
  • verkkokirjastossa


lainausautomaatti  

Lainausautomaatilla voit lainata kirjoja itse.  
Kun lainaat, tarvitset kirjastokortin ja pin-koodin.
Lainausautomaatti neuvoo mitä pitää tehdä.
Jos tarvitset apua, kysy henkilökunnalta.


lainauskielto  

Jos et palauta lainoja ajoissa, sinun pitää maksaa myöhästymismaksua.
Jos maksuja on yli 5 euroa,  et voi enää lainata = lainauskielto.


langaton verkko = WiFi = WLAN

Voit käyttää kirjastossa ilmaista langatonta verkkoa.
Kysy lisää henkilökunnalta.


liikuntavälineet

Liikuntavälineitä ovat esimerkiksi lumikengät ja tennismaila.
Niitä voi lainata kirjastosta kirjastokortilla.


myöhästymismaksu  

Jos palautat aineiston myöhässä, sinun on maksettava kirjastolle myöhästymismaksu.


myöhästymismuistutus

Kirjasto lähettää sinulle muistutuksen, jos lainasi on myöhässä.  
Muistutus voi olla sähköposti tai kirje. Jos saat muistutuksen, palauta aineisto heti kirjastoon.


noutoilmoitus  

Kirjasto lähettää sinulle tekstiviestin, sähköpostin tai kirjeen, kun varaamasi aineisto on tullut kirjastoon.  
Silloin voit hakea varatun aineiston.  


palautus

Lainatun aineiston voit itse palauttaa punaiseen laatikkoon tai jos se on myöhässä, niin asiakaspalveluun.


pidentää laina-aikaa / lainojen uusiminen

Jos haluat lisää laina-aikaa, lainat voi uusia 3 kertaa.
Lainat voit uusia kirjastossa tai verkkokirjastossa.


pin-koodi

PIN-koodia käytetään, kun lainataan lainausautomaatilla tai kirjaudutaan sisään verkkokirjastoon.


selkokirja

Kirja, joka on kirjoitettu helpolla suomen kielellä.


tietokirja

Kirja, jossa on tietoa ja faktoja jostakin aiheesta.


trilleri / jännitys

Hyvin jännittävä kirja.


turvatulostus

Tulostumaan laitettu dokumentti tulostuu vasta, kun kirjaudut tulostimelle.


vahingoittuneen aineiston korvaaminen

Jos rikot esimerkiksi kirjan tai muuta aineistoa, joudut maksamaan.  


viivakoodi

Kirjaston kirjan takakannessa on viivakoodi.  
Kirjastokortissasi on myös viivakoodi.  
Niitä tarvitaan, kun lainaat aineistoja kirjastosta.


äänikirja  

= kirja, joka on luettu ääneen ja sen voit kuunnella.
Äänikirja voi olla CD-äänikirja tai e-äänikirja.

Kielivalinta